L O G O P E D I A czyli mowa jest kluczem do rozwoju społecznego
Codziennie rano jordankowe przedszkolaki zaczynają dzień od gimnastyki buzi i języka. Masują język kukurydzianą chrupką, prychają, parskają, kląskają i robią różne dziwne miny do lusterka, a wszystko po to, żeby usprawnić mięśnie tzw. aparatu mowy do coraz sprawniejszego ich funkcjonowania. Odbywa się to w ramach programu: Rozwój mowy dziecka. Wszystkie nasze maluchy objęte są wstępną i okresową diagnozą logopedyczną i w razie konieczności nie tylko działaniami profilaktycznymi ale i terapią. W ramach Zajęć dla przedszkolaków uczą się również słuchać czytanego tekstu, konstruować wypowiedzi, rozwijają słuch fonematyczny, pamięć słowną, poznają nowe pojęcia. Jednym słowem uczą się, w zabawie, jak coraz sprawniej posługiwać się mową. Zajęcia prowadzi Edyta Trębicka mgr pedagogiki, neurologopeda.
W ramach zajęć popołudniowych z bezpłatnej diagnozy i terapii mogą skorzystać dzieci i młodzież, nawet jeśli nie biorą udziału w jordankowych zajęciach.
Zapisy są bez skierowań.
Adresaci: dzieci, młodzież i ich rodzice
Cele:
1. zapobieganie zaburzeniom mowy i korygowanie wad wymowy,
diagnozowanie nieprawidłowości w budowie lub funkcjach aparatu mowy (sposobów połykania i oddychania jako podstawowych funkcji),
3. edukowanie rodziców w zakresie przyczyn i skutków wad w obrębie aparatu mowy.
4. informowanie rodziców o sposobach zapobiegania lub korygowania i wspieranie ich roli
5. wspieranie rozwoju mowy i komunikacji interpersonalnej
6. tworzenie gotowości do efektywnych i satysfakcjonujących, werbalnych kontaktów społecznych
Treści programowe
· kształtowanie nawyku prawidłowego połykania i oddychania,
· usprawnianie mięśni aparatu mowy,
· budowanie świadomości funkcji aparatu mowy
· tworzenie właściwych wzorców słuchowych głosek i wyrazów,
· nauka prawidłowego stosowania zasad gramatycznych, właściwego posługiwania się melodią, akcentem i rytmem mowy,
· tworzenie gotowości do spontanicznego posługiwania się mową w kontaktach społecznych.
· korekcja nieprawidłowości lub dysfunkcji w obrębie aparatu mowy.
Sposoby
realizacji tych treści, formy i metody pracy:
1. Indywidualna diagnoza poziomu rozwoju mowy, wad wymowy, budowy aparatu mowy, z udziałem rodzica lub opiekuna
2. zabawy i ćwiczenia usprawniające mięśnie aparatu mowy, systematyczne ćwiczenia, w formie zabaw, masaże i automasaże zgodne z metodyką pracy logopedycznej (w systemie konsultacyjnym)
3. systematyczny, długotrwały trening prawidłowego połykania przy pomocy narzędzi logopedycznych oraz chrupek, jabłek, napojów i innych artkułów spożywczych
4. W przypadkach wymagających korekcji funkcji aparatu mowy, ćwiczenia wykonywane są indywidualnie lub w małych 2-4 osobowych grupkach, zgodnie z metodyką pracy.
5. wykorzystywanie gier i zabaw logopedycznych, materiału słownego, obrazkowego, literatury dziecięcej itp. oraz materiałów i pomysłów autorskich.
6. systematyczne konsultacje z rodzicami w celu kontroli postępów terapii.
Zajęcia obejmują ćwiczenia:
· – miofunkcjonalne
· – oddechowe
· – fonacyjne
· – logorytmiczne
· – słuchowe (rozwijające słuch fizyczny i fonematyczny)
· — usprawniające i wzmacniające mięśnie języka, warg, policzków i żuchwy
– trening prawidłowego połykania i oddychania.
· – artykulacyjne – utrwalające prawidłowy wzorzec słuchowo-ruchowy głosek
· – rozwijające pamięć słowną.
– jako ćwiczenia wspomagające: ruchowe i plastyczne, manualne, motoryczne, zgodnie z metodyką terapii ręki.